TEMPODENT OY OMAVALVONTARAPORTTI 3/2024
Perusteet
Tämä raportti käsittää Tempodent Oy:n toimipisteiden omavalvontaohjelmassa todetut havainnot ajanjaksolla 1.9.2024-31.12.2024
Hyvinvointialueiden ja useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavien yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien pitää laatia toiminnastaan omavalvontaohjelma. Ohjelmassa määritellään tavat, joilla varmistetaan, että palvelut järjestetään ja toteutetaan sopimusten ja lainsäädännön mukaisesti. Omavalvontaohjelman osana ovat laissa erikseen säädetyt omavalvontasuunnitelmat ja lääkehoitosuunnitelma.
Omavalvontaohjelma toteutumista on seurattava palveluja saavilta asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään, sekä palveluyksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella. Omavalvontaa koskeva raportti on julkaistava 4kk välein julkisessa tietoverkossa tai muulla julkisuutta edistävällä tavalla.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023 14.4.2023
Tehtävien lainmukainen hoitaminen
Tuottamamme palvelut täyttävät kulloinkin voimassa olevien lakien ja viranomaismääräysten asettamat vaatimukset. Lainmukaisuuden toteuttamisen seurantaan toteutetaan omavalvonnan, palvelun tilaajien, viranomaisvalvonnan ja muiden sidosryhmien kautta saadun palautteen perusteella.
Omavalvonnan sisäisiä tarkastuksia ei ole suoritettu seurantajakson aikana.
Sopimusten noudattaminen
Tempodentissa on yksityisasiakkaiden rinnalla useita sopimuskumppaneita, kuten työterveyshammashoidon asiakkaat, vakuutusyhtiöt ja julkinen terveydenhuolto. Olemme järjestäneet sovitut tapaamiset sopimuskumppaneiden kanssa ja olleet yhteydessä tarvittaessa. Tarkastelujakson aikana ei ole tullut esiin toiminnan muutostarpeita.
Asiakaspalautteet
Asiakas voi antaa palautetta saamastaan hoidosta suullisesti, kirjallisesti tai sähköisesti sähköpostin tai nettisivujen kautta. Asiakaspalautetta on myös mahdollista antaa käynnin yhteydessä.
Sähköpostitse on tullut palautteita muutamia tarkastelujakson aikana, jotka ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Palautetta olemme saaneet puhelimessa ja paikan päällä takaisin soiton toiminnasta. Se koetaan toimivaksi ja pidennetyt aukioloajat ovat olleet mieleisiä. Olemme myös saaneet palautetta siitä, että nykyään meille pääsee helpommin suoraan puhelimella läpi.
Asiakaspalautteiden taustalla on usein myös väärinymmärryksiä, joista keskustellaan palavereissa eri henkilöstöryhmien kanssa. Tarvittaessa järjestämme henkilökunnalle koulutusta, jotta asiakkaita osataan jatkossa palvella paremmin.
Mittaamme säännöllisesti satunnaisotannalla asiakastyytyväisyyttä NPS-mittarilla (Net promote score). Kyselyitä on lähetetty tarkastelujakson aikana yhteensä 691kpl ja vastauksia ollaan saatu 231kpl.
NPS lasketaan seuraavalla kaavalla: (suosittelijoiden määrä – arvostelijoiden määrä) / (vastaajien määrä) x 100. Mikäli NPS-pisteet ovat yli 0, voidaan ajatella, että suurin osa asiakkaistasi suosittelisi yritystäsi. Yli 50 NPS-pistettä on jo puolestaan erinomainen, ja yli 70 jo maailmanluokkaa.
- Suosittelijat ovat arvosanan 9-10 antaneita
• Passiiviset ovat arvosanan 7-8 antaneita
• Arvostelijat ovat arvosanan 0-6 antaneita
Tarkastelujaksolle Tempodentin NPS on 97,9
NPS-kyselyssä voidaan antaa myös sanallista palautetta. Esimerkkejä sanallisista palautteista tarkastelujaksolla.
”aivan loistava asiakaspalvelu”
”asiantuntevaa ja luotettavan perusteellista toimintaa hammaslääkäriltä”
”erittäin hyvä palvelu näin hammaslääkäripelkoa tuntevalle asiakkaalle”
”erittäin hyvä, asiantunteva ja ystävällinen palvelu”
”hygienisti teki perusteellisen hyvää työtä ja kertoi koko ajan mitä tekee ja mikä mahdollisesti tulee sattumaan tai vihlomaan sekä piti pieniä taukoja ja oli hyvin ystävällinen ja asiantunteva. Tämä kaikki lievitti pelkoani”
”hyvä ja luotettavan tuntuinen tarkastus. Ei tarvinnut jännittää”
”olen suositellut ystävälleni”
Palautteet
Muistutuksia ja kanteluita emme ole tarkastelujakson aikana saaneet. Potilasvakuutuskeskuksen selvityspyyntöjä olemme vastaanottaneet tarkastelujaksolla kaksi, joista yksi on jossain muualla tapahtuneita mahdollisia potilasvahinkoja. Terveydenhuoltoa koskevien muistutuksien käsittely on suoritettu säädösten mukaisessa aikataulussa.
Korvauspäätöksiä olemme saaneet tarkastusjaksolla yhden ja päätös oli kielteinen.
Palvelun saatavuus, jatkuvuus, turvallisuus, laatu ja yhdenvertaisuus
Palveluja on ollut toimipisteillä saatavilla normaalisti tarkastelujakson aikana. Tarkastelujakson aikana palveluja on ollut saatavilla Tempodentin kaikilla viidellä vastaanotolla. Vastaanottoajat ovat olleet klo 8-20 välillä riippuen päivästä ja mahdollisista loma-ajoista. Tempodentin keskitetty ajanvaraus palvelee asiakkaita ma-to klo 8-20 ja pe 8-16. Syksyllä laajensimme aukioloaikoja koskemaan myös lauantaita. Lauantaisin palvelee Tampereen keskustan vastaanotto klo 8-15, jolloin myös asiakaspalvelu puhelimitse on avoinna. Viikonloppuisin tai vastaanottojen ollessa suljettuna on asiakkaiden mahdollista varata aikoja nettiajanvarauksen kautta.
Palvelun jatkuvuudella tarkoitamme asiakkaan ja hammaslääkärin ja tai suuhygienistin hoitosuhdetta. Hammaslääkäri ja/tai suuhygienisti huolehtii asiakkaan hoitopolusta.
Järjestämme henkilökunnalle lakisääteiset koulutukset. Lakisääteistä koulutusta tarkastusjaksolla on ollut tietosuojasta.
Jokaisessa toimipisteessä on kiinteistökohtainen pelastussuunnitelma.
Tietoturvaan liittyviä poikkeamia tarkastelujaksolle ei ole todettu.
Työsuojelu ja työterveyshuolto
Työsuojelun osalta keskusteluita on käyty tarvittaessa.
Tarkastelujaksolla on järjestetty työterveyden seurantakokous meille nimetys lääkärin ja terveydenhoitajan kanssa. Seurantakokouksessa keskusteltiin henkilökunnan hyvinvoinnista, poissaoloista sekä sairauspoissaolojen syistä. Tapaamisessa todettiin, että meillä on keskimäärin vähemmän poissaoloja, kuin yleensä tällä alalla. Sairauspoissaolon syyt kertoivat, että liikunta ja tukielin sairauksiin viittaavaa ei ollut. Työterveyshuollon kanssa on oltu yhteydessä tarvittaessa ja on sovittu, että tapaamiset järjestetään kaksi kertaa vuodessa. Seuraava tapaaminen järjestetään toukokuussa 2025.
Henkilöstö
Yhtiön henkilöstömäärässä on vähentynyt hieman tarkastelujakson aikana. Sairaspoissaolot ovat vähentyneet tarkastelujaksolla.
Seuraava henkilöstötyytyväisyys kysely järjestetään vuoden 2025 tammikuussa.